פרק א' תורה.
[א] וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ (בראשית ו ה). זש"ה כי לכל חפץ יש עת ומשפט כי רעת האדם רבה עליו (קהלת ח ו). לפי שהרשעים מכעיסים את הקב"ה, ואומרים נשבע הקב"ה שלא יביא מבול לעולם, אנו עושין כל מה שאנו מבקשים. ומניין שנשבע הקב"ה שלא יביא מבול לעולם, שנאמר כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבור מי נח עוד על הארץ (ישעי' נד ט), וכביכול רואה את הרשעים שמכעיסים אותו, והוא תוהה שנשבע, ואומר מה עשיתי שנשבעתי שאיני מביא מבול לעולם. וכן ישעיה אומר ותהי האמת נעדרת וסר מרע משתולל (ישעי' נט טו), וירא ה' (שם שם), כי אין צדיק בעולם שמתפלל לפניו לפייס ממנו להם. וירע בעיניו כי אין משפט, (שם שם), לעשות למעשיהם דין. אמר להם הקב"ה לרשעים כן אתם אומרים שנשבעתי שאיני מביא מבול לעולם עוד, חייכם נכונו ללצים שפטים ומהלומות לגו כסילים (משלי יט כט), מהלומות מהולמות, אם נשבעתי שאיני מביא מבול של מים, אני מביא מבול של אש וגפרית ואבנים, שנאמר וה' המטיר על סדום ועמורה גפרית ואש, (בראשית יט כד). וכשבאו האמוריים על יהושע הביא עליהם מבול של אבנים, שנא' הם במורד בית חורון וה' המטיר עליהם אבנים גדולות מן השמים עד עזקה וימותו (יהושע י יא). ואף פרעה הרשע נתיעץ עם יועציו ואמר לא מצינו דבר שנשבע הקב"ה בו אלא מבול של מים, ובה אנו מטביעים אותם וימותו, שנא' כל הבן הילוד היאורה תשליכהו, (שמות א כב). אמר לו הקב"ה תדע לך שיש לי כח במידה זו לדון אותך. כמו שכתוב וניער פרעה וחילו בים סוף, (תהלים קלו טו). וכשבא סיסרא על ישראל לא שפטו אלא באש ובמים, שנא' מן (השמים) [שמים] נלחמו הכוכבים וגו' (שופטים ה כ), וכתי' נחל קישון גרפם (שם שם כא). וכן סנחריב כשבא על ירושלים לא שפטו הקב"ה אלא במבול של אש, שנא' (ויבא) [ויצא] מלאך ה' ויך במחנה אשור מאה (ושמונים) [שמונים] וחמשה אלף. (מ"ב יט לה) ואף כל הדורות אם אדם יחטא ידין אותו מעין חטאו, אם דינו בסקילה נופל מן הגג, או מן החומה, או מן האילן, או מן הבהמה, או נופל עליו מפולת. ואם דינו בשריפה נופל באש, או נופלין עליו מים רותחין. ואם דינו בהריגה יקדים לו הקב"ה מי שיהרוג אותו, או יפול עליו סכין, או סייף, או יפול הוא עליו. ואם דינו בחנק יפול בים או בנהר, או בבור, לכך אמר שלמה כי לכל חפץ יש עת ומשפט (קהלת ח ו), מי גרם לכל אלו, כי רעת האדם רבה עליו (שם שם). Luku 1: Toora [1] "Ja Hashem näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä." (1. Moos. 6:5) Tanakh sanoo: "Sillä jokaisella kokemuksella, myös tuomiolla, on aikansa; sillä ihmisen onnettomuus [Edelleen toinen termi kuolemalle; vrt. "onnettomuuden aika" tarkoittaa "kuoleman hetkeä", 9.12. ] valtaa hänet. "(Saarnaaja 8:6). Koska jumalaton mies vihastutti Hashemiin sanoen: "Hashem vannoi, ettei Hän tuo tulvaa uudelleen maailmaan, jotta voimme tehdä mitä haluamme." Ja mistä me tiedämme, että Hashem on vannonut, ettei se tuo vedenpaisumusta maailmaan? Sanotaan: "Sillä tämä on minulle kuin Noachn vedet, sillä niin kuin olen vannonut, etteivät Noachn vedet enää kulje maan yli" (Jesaja 54:9). Ja on ikään kuin Hän näkisi jumalattomat, jotka vihaavat Hänet, ja ihmettelee, miksi Hän vannoi sanoen: "Mitä olen tehnyt vannoakseni, etten tuo vedenpaisumusta maailmaan?" Ja niin Jesaja sanoo: "Ja totuus puuttuu, ja se, joka luopuu pahasta, tekee itsensä saaliiksi" (Jes. 59:15) ja "Ja Hashem näki" (Jes. 59:15), sillä ei ole vanhurskasta miestä. maailma, joka rukoilee Hänen edessään rauhoitellakseen Häntä heidän takiaan. Ja hänen silmissään on pahaa, ettei ole oikeutta (Jesaja 59:15), joka tuomitsisi heidän tekonsa. Hashem sanoi jumalattomille: "Sinä sanot, että minä vannoin, etten tuo enää vedenpaisumusta maailmaan. Pilkkaajille on luvassa rangaistuksia ja tyhmien selkään lyöntejä." (Sananlaskut 19:29), iskuja, jotka ovat myrskyisiä ja myrskyisiä, sillä jos minä vannoin, etten tuo veden tulvaa, minä tuon tulta, tulikiveä ja kiviä, kuten sanotaan: "Ja Hashem antoi sateen Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta." (1. Moos. 19:24) Ja kun amorilaiset tulivat Joosuan kimppuun, hän toi heidän päällensä kivitulvan, niin kuin sanotaan: "Ja tapahtui, kun he pakenivat Israelin edestä ja olivat matkalla alas Bet-Horoniin, että Hashem heittivät suuria kiviä taivaasta heidän päälleen Asekaan, ja he kuolivat" (Joosua 10:11). Farao, paha, neuvotteli neuvonantajiensa kanssa ja sanoi: "Emme löydä mitään, minkä Jumala on vannonut, paitsi veden tulvan, johon voimme upottaa heidät ja he kuolevat, kuten sanotaan: 'Jokainen poika, joka syntyy sinulle heittää jokeen." (2 Moos 1:22) Jumala vastasi: "Sinun pitäisi tietää, että minulla on valta tuomita sinut tällä tavalla, kuten on kirjoitettu: 'Silloin farao ja hänen sotajoukkonsa tuhottiin Punaisessa meressä' (Psalmi 136:15). Kun Sisera tuli hyökkäämään Israelin kimppuun, he tuomitsivat hänet vain tulella ja vedellä, kuten sanotaan: "Taivaasta tähdet taistelivat, he taistelivat Siseraa vastaan" (Tuomarit 5:20) ja "Kison-joki pyyhkäisi heidät pois." (Tuomarit 5:21). Samoin kun Sanherib tuli Jerusalemiin, Jumala tuomitsi hänet vain tulisella vedenpaisumuksella, kuten sanotaan: "Silloin Hashemin enkeli lähti ja löi assyrialaisten leirissä sata kahdeksankymmentäviisi tuhatta" (2. Kun. 19). :35). Lisäksi kaikki sukupolvet, jos joku tekee syntiä, tuomitsevat hänet samalla tavalla kuin hänen syntinsä. Jos hän ansaitsee kivityksen, hän putoaa katolta, seinästä, puusta, eläimestä tai hän osuu putoavaan esineeseen. Jos hän ansaitsee polttamisen, hän putoaa tuleen tai kiehuvaan veteen. Jos hän ansaitsee tappamisen, Jumala lähettää jonkun tappamaan hänet, tai hän kaatuu veitsen tai miekan päälle, tai veitsi tai miekka putoaa hänen päälleen. Jos hän ansaitsee kuristuksen, hän putoaa mereen, jokeen tai kuoppaan. Siksi Salomo sanoi: "Kaikella on aikansa ja tuomionsa" (Saarnaaja 8:6), sillä syynä kaikki nämä tuomiot on se, että ihmisen pahuus on suuri hänessä.
[ב] ד"א וירא ה' כי רבה רעת האדם. זש"ה אנשי רע לא יבינו משפט (משלי כח ה), אנשי רע אלו אנשי דור המבול שהיו חוטאין ולא היו מסתכלין שפורענות באה עליהם. ומבקשי ה' יבינו כל (שם שם), זה נח ובניו, ששמעו שהקב"ה מביא מבול לעולם ונתיראו, ולמה אמר הקב"ה לנח שיעשה תיבה, כדי שיראו אותו ויעשו תשובה, וכי לא היה יכול הקב"ה להציל את נח באמונתו ובדברו, או להעלותו לשמים שאמר לו עשה לך תיבת עצי גופר (בראשית ו יד), אלא כך אמר הקב"ה מתוך שהוא עושה תיבה וכורת ארזים, מתכנשין אצלו ואומרים לו מה אתה עושה, והוא אומר להם הקב"ה אמר לי עשה לך תיבת וגו', שאני מביא מבול לעולם מפני שמכעיסין אותי, והם שומעין ועושין תשובה, שנאמר אנשי רע לא יבינו משפט. [2] toinen tulkinta: "Ja Jumala näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä." Ja kirjoitukset sanovat: Paha kansa ei ymmärrä oikeutta (Sananlaskut 28:5). Jumalattomuuden ihmiset ovat vedenpaisumuksen sukupolven ihmisiä, jotka tekivät syntiä eivätkä noudattaneet varoitusta uhkaavasta rangaistuksesta. Ne, jotka etsivät Jumalaa, ymmärtävät kaiken (Sananlaskut 28:5), kuten Noach ja hänen poikansa, jotka kuulivat, että Pyhä-Siunattu-Olkoon-Hän, toi tulvan maailmaan ja peljästyivät. Miksi Pyhä-Siunattu-Olkoon-Hän, käski Noacha rakentamaan arkin? Jotta he näkisivät hänet ja katuisivat. Jumala ei voinut pelastaa Noacha uskonsa ja sanansa kautta tai nostaa häntä taivaaseen, koska hän käski hänen tehdä arkin gopher-puusta. (1. Moos. 6:14) Sen sijaan Pyhä-Siunattu-Olkoon-Hän, sanoi tämän tehdessään arkkia ja leikkaaessaan setripuita, ja he kokoontuivat hänen ympärilleen ja kysyivät häneltä, mitä hän teki. Hän vastasi: "Jumala käski minun tehdä arkin" ja selitti, että hän toi tulvan maailmaan, koska ne suututtivat hänet. He kuulivat tämän ja katuivat, kuten sanotaan: "Paha kansa ei ymmärrä oikeutta."
[ג] ד"א וירא ה' לפי שהרשעים אומרים אין הקב"ה רואה כשאנו חוטאין, כי רחוק הוא, ושבעה רקיעים בינינו וביניו, שנאמר עבים סתר לו ולא יראה (איוב כב יד), וכן דוד אמר עליהם ויאמרו לא יראה יה ולא יבין אלהי יעקב (תהלים צד ז) והקב"ה אומר להם רשעים שבעולם, הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט (שם שם ט), הלא הוא מביט לכל דבר, שנאמר הן כל אלה ראתה עיני, שמעי אזני ותבן לה (איוב יג א), ומנין שהקב"ה נטע אוזן ויצר עין, שנאמר הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט, (תהלים שם), ואע"פ שהדת אומרת כן עלי, כי הוא ידע מתי שוא וירא און ולא יתבונן (איוב יא יא), אף הדבר הזה עשיתי בשבילכם, שנאמר וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ. [3] toinen tulkinta: Ja Hashem näki, että jumalattomat sanovat: "Pyhä-Siunattu-Olkoon-Hän, ei näe, kun teemme syntiä, sillä Hän on kaukana, ja meidän ja hänen välillämme on seitsemän taivasta", kuten se on. sanoi: "Pilvet suojaavat häntä, niin ettei hän näe" (Job 22:14), ja Daavid sanoi heistä: "He sanovat: 'Hashem ei näe, Jaakobin Jumala ei välitä'" (Psalmi 94: 7). Mutta Pyhä, siunattu Hän, sanoo jumalattomille maailmassa: "Kuka istutti korvan? Kuka loi silmän? Eikö hän, joka kurittaa kansakuntia, nuhtele? Hän, joka välittää tietoa ihmisille? Hashem tuntee ihmisten suunnitelmat; ne ovat vain ilmaa" (Psalmi 94:9-11). Ja vaikka laki sanoo minusta tämän, että "Hän tuntee petolliset ihmiset; eikö hän huomaa väärinteon nähdessään?" (Job 11:11), olen tehnyt tämän sinun tähtesi, kuten sanotaan: "Ja Hashem näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä" (1. Moos. 6:5).
[ד] ד"א וירא ה' כי רבה רעת האדם. זש"ה יש רעה ראיתי תחת השמש ורבה היא על האדם. (קהלת ו א) אמר הקב"ה ראו מה רשעים הללו עושין, כשבראתי אותם, נתתי לכל אחד מהם ב' שמשים, אחד טוב ואחד רע, והם מניחים השמש הטוב ומתדבקים ומתחברים עם הרע, ומניין, שכן מצינו שאמר שלמה עיר קטנה ואנשים בה מעט ובא אליה מלך גדול וסבב אותה ובנה עליה מצודים גדולים. (קהלת ט יד) עיר קטנה זה הגוף, ואנשים בה מעט אלו האברים שבו, ובא אליה מלך גדול זה יצה"ר, ובנה עליה מצודים גדולים מפני שיצה"ר מחשב על האדם לצוד אותו במצודים גדולים. ומצא בה איש מסכן (וחכם) [חכם], (שם שם טו) זה יצר טוב, ומלט הוא את העיר בחכמתו (שם שם), שיצר טוב מדריך את האדם לחיים, ואדם לא זכר את האיש המסכן ההוא. (שם שם) אמר הקב"ה הרשעים הללו לא די להם שלא עשו מיצר הרע יצר טוב, אלא עשו מיצר טוב יצר רע, שנאמר וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום (בראשית ו ה). סליק פרשת תורה. [4] Toinen tulkinta: "Ja Jumala näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä" (1. Moos. 6:5). Pyhä-Siunattu-Olkoon-Hän, sanoi: "Katsokaa, mitä nämä pahat ihmiset tekevät. Kun loin heidät, annoin heille jokaiselle kaksi aurinkoa, yhden hyvän ja toisen pahan. He hylkäävät hyvän auringon ja takertuvat siihen ja yhdistyvät se paha." Kuten on kirjoitettu: "Olen nähnyt toisen pahan auringon alla, ja se painaa ihmistä" (Saarnaaja 6:1). Ja mistä löydämme tämän? Kuten kuningas Salomo sanoi: "Oli pieni kaupunki, jossa oli vähän miehiä; ja suuri kuningas tuli sitä vastaan, piiritti sen ja rakensi sitä vastaan suuria piirityksiä" (Saarnaaja 9:14). Pieni kaupunki on ruumis, harvat miehet siinä ovat elimet, suuri kuningas on paha taipumus (yetzer hara), ja piiritystyöt ovat suuria kiusauksia, joita paha taipumus käyttää ihmisen ansaan. Mutta sieltä löytyi köyhä (ja viisas) mies (ibid.). Tämä on se hyvä taipumus (yetzer tov), joka viisaudellaan pelastaa kaupungin. Hyvä taipumus ohjaa ihmisen hyvään ja oikeaan elämänpolkuun, eikä ihminen muista sitä köyhää miestä (hyvää taipumusta). Jumala sanoi: "Nämä jumalattomat ihmiset eivät vain seuranneet pahoja taipumuksiaan, vaan he myös vääristelivät hyvän taipumuksensa ja tekivät siitä pahan, kuten on kirjoitettu: 'Ja jokainen hänen sydämensä ajatusten taipumus oli aina vain paha" (1. 6:5). Tämä on Tooran osan loppu.